shadow

Spørsmål og svar

Redaksjonen velger ut aktuelle faglige spørsmål og finner svar. Svarene har vi hentet fra blant annet det britiske helsebiblioteket, National Institute for Clinical Excellence (NICE), Statens legemiddelverk og Helsedirektoratet, etter avtale.

Les flere spørsmål og svar

Les metodebeskrivelse

Skriv ut artikkel

Hjelper tilskudd av Omega-3 ved ADHD?

Ifølge en fersk kunnskapsoversikt fra Clinical Evidence er det svært usikkert hvorvidt tilskudd av Omega-3 fettsyrer bedrer symptomene ved ADHD. Oversikten bygger på en analyse av et samlet forskningsgrunnlag i juni 2007.

16.12.2008 | Trond Bjørnerud
Foto: Robert Owen-Wahl
Effekten av Omega-3 ved ADHD er ifølge Clinical Evidence svært usikker. Foto: Robert Owen-Wahl

Omega-3 er betegnelsen på en gruppe essensielle fettsyrer som kroppen trenger jevnlig tilførsel av. Disse fettsyrene er også kjent for å ha gunstige helseeffekter. Norske helsemyndigheter anbefaler blant annet at spedbarn får tilskudd av tran på grunn av fiskeoljens viktige rolle i utvikling av nevrologiske og mentale funksjoner.*

Men effekten av Omega-3 ved ADHD er ifølge Clinical Evidence usikker. Den nye kunnskapsoversikten viser at det finnes lite solid forskning på dette temaet. Den samlede datakvaliteten beskrives som meget svak, og Clinical Evidence mener at sikker effekt av Omega-3 tilskudd ved ADHD er umulig å anslå.

 

Se hele oversikten:

Clinical Evidence - ADHD in children and adolescents(Updated)


Se også:

Utbredt bruk av Omega 3 mot ADHD (Dagens Medisin)


*Helsedirektoratet:

The Norwegian Action Plan on Nutrition (2007-2011)Pdf.

Del saken|

Helsebiblioteket.no | Ansv. redaktør: Prof. dr.med. Magne Nylenna | Om oss
Tlf.: 464 00 486 | E-post: redaksjonen@helsebiblioteket.no | Vilkår for bruk