shadow
Skriv ut artikkel

Drikker mindre saft og brus

Norske ungdommer har vært i verdenstoppen på brusdrikking. De siste årene har det imidlertid vært en drastisk nedgang i forbruket av sukkerholdig drikke, og spesielt saft.

17.01.2012 | Forskning.no/Norges forskningsråd
Sitronsaft
– Alle grupper har relativt sett redusert inntaket like mye. Det er positivt at både de med lav sosial status, og gutter, som er utsatte grupper, også har redusert inntaket sitt av sukret drikke, sier Elling Bere. Foto: Stock.xchng.

I år 2000 drakk gutter i åttende klasse omtrent en halv liter brus eller saft med sukker hver dag, ifølge den norske studien Ungkost. Den viste også at 30 prosent av sukkerinntaket blant ungdom kom fra brus, og Helsedirektoratet beskrev brusinntaket som urovekkende høyt. Nå tyder en ny studie på at inntaket av sukkerholdig brus og saft har gått drastisk ned mellom 2001 og 2008.

Les mer om nedgangen i bruk av sukkerholdig drikke.

Del saken|

Helsebiblioteket.no | Ansv. redaktør: Prof. dr.med. Magne Nylenna | Om oss
Tlf.: 464 00 486 | E-post: redaksjonen@helsebiblioteket.no | Vilkår for bruk
Facebook-ikon Følg oss på Facebook  |  Twitter-ikon Følg oss på Twitter