shadow
Skriv ut artikkel

Kontroversielt: To drinker for hjertet

Opptil to-tre glass om dagen gjør godt for hjertepasienter, viser italiensk rapport. Drikkemønsteret her til lands gjør at vi ikke vil gå ut med slike anbefalinger, sier norsk rusmiddelforsker.

03.12.2010 | Forskning.no
Vinglass, ved sjø
- Helsegevinsten ved moderat alkoholforbruk er mye mer omstridt for yngre mennesker, sier forsker Øyvind Horverak ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS). Foto: Stock.xchng

Rapporten viser at bypass-opererte menn får 25 prosent mindre risiko for hjerteproblemer og slag hvis de drikker moderate mengder alkohol daglig. Men Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) vil ikke uten videre anbetale dette for blodkarens skyld.

Les mer om det norske synet på daglig alkoholinntak.

Del saken|

Helsebiblioteket.no | Ansv. redaktør: Prof. dr.med. Magne Nylenna | Om oss
Tlf.: 464 00 486 | E-post: redaksjonen@helsebiblioteket.no | Vilkår for bruk
Facebook-ikon Følg oss på Facebook  |  Twitter-ikon Følg oss på Twitter