Sykdomsfare i unge bryster
Unge kvinner fra familier med brystkreft, kan redusere egen kreftrisiko ved å begrense alkoholinntaket, eller rett og slett droppe alkoholen helt.

Det er konklusjonen til forskere i en ny studie i tidsskriftet Cancer. Alkoholkonsum er i utgangspunktet koblet til økt risiko for brystkreft, uavhengig av sykehistorie i familien. Det er påvist at voksne kvinner som drikker, utsetter seg for større kreftfare, senest i en studie i JAMA nylig der inntaktet var såpass moderat som tre - seks vinglass i uken.
Familiær kreftrisiko og alkohol
Tidligere forskning har ikke vist tydelig at alkoholkonsum i ung alder også kan øke risikoen. Nå antyder imidlertid et amerikansk forskerteam en negativ effekt for unge kvinner som har en brystkreftrammet mor, bestemor eller tante, og som drikker en viss mengde alkohol.
Les mer om sammenhengen mellom brystkreft og alkohol.


Følg oss på Facebook
Følg oss på Twitter