Muskel og skjelett

BMJ Best Practice logo

Vil du skrive ut informasjon på norsk og gi til pasientene dine? Helsebiblioteket.no har oversatt og tilpasset pasientinformasjon fra BMJ Best Practice.

Viser 1 - 17 av totalt 17
  • Ankelforstuing – Vrikket ankel

     - Har du forstuet ankelen blir den vond og hoven. Du kan være vanskelig å gå, men de fleste blir heldigvis raskt bra igjen.

  • Artrose (slitasjegikt)

     - Artrose kan gjøre leddene stive og smertefulle. Da kan hverdagslige gjøremål, som å reise seg fra stolen eller knytte skolissene, bli vanskelige. Selv om det ikke finnes noen kur for artrose, finnes det behandling som kan lette artroseplagene og gjøre det lettere å bevege seg.

  • Beinskjørhet - osteoporose

     - Beinskjørhet gjør at du lettere brekker bein. Tilstanden er mest vanlig hos eldre kvinner. Det finnes ingen behandling som kan kurere beinskjørhet, men det er mulig å bremse utviklingen.

  • Fibromyalgi og langvarige smerter

     - Alle opplever smerter fra tid til annen, men ved fibromyalgi har du smerter i store deler av kroppen over lengre tid. Det finnes ingen enkel kur for fibromyalgi, men det finnes behandling som kan hjelpe.

  • Hælsmerter ved plantar fasciitt

     - Smerter under hælen kan være ubehagelige og gjøre det vanskelig å gå, men det blir som regel bra av seg selv. Visse øvelser og behandlinger kan hjelpe.

  • Karpaltunnelsyndrom

     - Når man har karpaltunnelsyndrom, får man smerter eller svakhet i hånden og håndleddet. Det finnes behandlinger som kan hjelpe mot smertene og forhindre kronisk skade.

  • Kjevesmerter

     - Akutt kjeveleddsmerte går vanligvis over av seg selv. I mellomtiden kan ibuprofen eller paracet hjelpe mot smertene. For personer med varige alvorlige smerter kan kirurgi være en siste utvei.

  • Leddgikt - revmatoid artritt

     - Revmatoid artritt gjør leddene stive, smertefulle og hovne. Moderne behandling kan være svært effektivt og i beste fall gjøre deg symptomfri.

  • Leggkramper - behandling og forebygging

     - Leggkramper er sjelden alvorlig og går vanligvis over av seg selv. Den enkleste måten å lindre kramper på, er å reise seg opp og sette all vekt på foten i noen minutter.

  • Nakkesleng – Whiplash

     - Har du fått en nakkeslengskade, vil halsen være smertefullt og stiv. Du kan også få hodepine og konsentrasjonsvansker. Nakken blir normalt bra av seg selv, men det kan være lurt å følge rådene i denne brosjyren.

  • Nakkesmerter/kink i nakken

     - Nakkesmerter oppstår gjerne akutt. De blir ofte bedre etter et par dager og forsvinner vanligvis helt etter omtrent en uke. Hvis smertene ikke forsvinner eller blir verre, kan det være nødvendig med behandling.

  • Ryggsmerter - lumbago

     - De fleste av oss får ryggsmerter en eller annen gang i livet. Å holde seg aktiv er viktig for å bli bedre. Passivitet kan forverre plagene. Denne informasjonen handler om kortvarige ryggsmerter.

  • Skade på fremre korsbånd

     - Det fremre korsbåndet fester lårbeinet til skinnebeinet, og bidrar til å holde kneet stabilt. Avrivning av det fremre korsbåndet er en vanlig idrettsskade, og det kan gjøre kneet ustabilt. Fysioterapi kan hjelpe for å få kneet til å fungere bedre, men hvis du er veldig aktiv, kan det hende du trenger en operasjon.

  • Skiveprolaps

     - Et skiveprolaps kan være svært smertefullt. Det vil trolig bli bedre av seg selv innen det har gått ca. seks uker. Hvis det ikke blir bedre, og du har isjas, kan operasjon hjelpe.

  • Skuldersmerte

     - En vond skulder kan skyldes mange årsaker og behandlingen avhenger av en spesifikk diagnose. Ofte vil man prøve med flere tiltak for å hjelpe.

  • Tennisalbue

     - Tennisalbue kan være smertefullt og føre til at armen ikke kan brukes normalt. Det er gode muligheter for at albuen vil bli bedre med tiden, og det finnes behandling.

  • Urinsyregikt

     - Urinsyregikt kan være svært smertefullt, men de fleste anfall går over i løpet av ti dager, selv uten behandling.

(http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/muskel-og-skjelett)