Her er testene for depresjon

Flere fritt tilgjengelige tester kan hjelpe helsepersonell med å avdekke depresjon og med å vurdere graden av tilstanden. Helsebiblioteket har lenket til norskspråklige tester som er aktuelle ved depresjon og mani.
Her er testene for depresjon
Depresjon kan ramme folk i alle aldre. Ill.foto: Colourbox
Publisert 19. mai 2020 | Sist oppdatert 14. september 2022
Helsebibliotekets samling av skåringsverktøy er blant de mest besøkte sidene på hele Helsebiblioteket.

I samlingen av verktøy finner du mye brukte depresjonstester som:

Det finnes egne tester for barn (Kiddie-SADS), eldre (GDS) og for pasienter som har schizofreni. Alle testene er på norsk og gratis å bruke. For kvinner som nettopp har født, kan EPDS (Edinburgh Postnatal Depression Scale) være aktuell.

Tester bør ikke brukes alene for å vurdere depresjoner. Det er utarbeidet retningslinjer for bruk av tester (pdf). Er det tester du savner, ta gjerne kontakt med Helsebiblioteket.

Aktuelle lenker:

Relevante søkeord: tester, test, skåringsverktøy, scoringsverktøy, depresjon, bipolar lidelse, depressiv, stemningslidelser, stemningslidelse

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt den 22.08.2018.

Les mer om depresjon og mani og skåringsverktøy, eller gå til siste nummer av PsykNytt.