Meldonium – informasjon finnes i Helsebiblioteket.no

Meldonium står på dopinglista, men er i utgangspunktet et legemiddel. Data om den medisinske bruken kan leses i oppslagsverket Martindale.
Publisert 21. mars 2016 | Sist oppdatert 21. februar 2020

De siste ukene har det vært mye omtale av legemidlet meldonium, som fra 1. januar 2016 står på dopinglista på grunn av effekt på oksygenutnyttelsen i hjertet. Fagsjef Per Wiik Johansen i Antidoping Norge forklarer effekten slik: – Det er et stoff som optimaliserer energiomsetningen i hjertet under oksygenmangel. Stoffskiftet i hjertet legges om slik at det kreves mindre oksygen og hjertet jobber litt lettere under forhold med lite oksygen.

Den medisinske bruken av meldonium er lite omtalt i internasjonale oppslagsverk, men det finnes en kort artikkel i Martindale med opplysninger om virkningsmekanisme, terapeutiske doser etc. Du finner den i oppslagsverket Micromedex med Martindale i Helsebiblioteket.no ved å søke på «meldonium».

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen Legemiddelaktuelt.