Her finner du kunnskap om barns og unges psykiske helse

Helsebiblioteket har egne sider om barns og ungdoms psykiske helse, men det er mange flere nettsteder som tilbyr kunnskap.

Her finner du kunnskap om barns og unges psykiske helse
Det er mange gode kilder for den som vil ha fagkunnskap om barn. Ill. foto: Colourbox.
Publisert 09. april 2024 | Sist oppdatert 16. april 2024

Informasjon beregnet på helsepersonell:

• De fire nasjonale kunnskapssentrene om barn, RBUP Øst og Sør, RKBU Vest, RKBU Midt-Norge og RKBU Nord, har gått sammen om nettstedet Kunnskapombarn.no
  • RBUP Øst og Sør har bygget opp en base med oppsummert forskning om barn og psykisk helse: In Sum. Der finner du systematisk forskning om effekt av tiltak for barn. RBUP Øst har også en samling,  Psyktestbarn, med artikler om måleegenskapene til mange av de skåringsverktøyene som brukes for barn.
  • Bufdir og Bufetat har et eget nettbibliotek. Målgruppen er ansatte i Bufdir og Bufetat. I nettbiblioteket finner du fritt tilgjengelige rapporter og artikler  i tillegg til rettskilder og tidsskrifter som biblioteket abonnerer på.

Informasjon beregnet på pasienter:

Eksempler på nettsteder som har spesialisert seg på informasjon til barn og unge er:

Du finner mange flere på Helsebibliotekets sider for barn og unges psykiske helse.

Relevante søkeord: barn, ungdom, helsebiblioteket