Her finner du retningslinjer for voldsforebygging og kriminalomsorg

Du finner retningslinjer for voldsrisikovurdering og forebygging av voldsutøvelse ved å klikke deg inn på Helsebibliotekets sider for psykisk helse og deretter voldsrisiko og kriminalitet.
Her finner du retningslinjer for voldsforebygging og kriminalomsorg
Arbeidet mot vold foregår på flere plan. Ill.foto: Mostphotos.
Publisert 21. april 2020 | Sist oppdatert 06. september 2023

Helsebibliotekets samling av retningslinjer inneholder flest norskspråklige retningslinjer, men for psykisk helse-feltet har vi inkludert enkelte retningslinjer på skandinaviske språk eller engelsk. Siden for voldsrisiko og kriminalitetinneholder flest norske retningslinjer.

Der finner du blant annet:

Det finnes også retningslinjer for samarbeidet mellom helsetjenesten og rettspleien/kriminalomsorgen:

Norske myndigheter har vedtatt en Opptrappingsplan mot vold og overgrep (2017–2021)

Aktuelle søkeord: retningslinjer, vold, kriminalitet, voldsrisiko, voldsforebygging, voldsrisikovurdering, kriminalomsorg, kriminelle, psykiatri

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om retningslinjer og voldsrisiko og kriminalitet, eller gå til siste nummer av PsykNytt.