UpToDate med flere nyheter innen psykiatri

Oppslagsverket UpToDates nyhetstjeneste What’s New har de siste månedene hatt flere nyheter innen psykiatrifaget. Nyhetene spenner fra rus til ADHD og demens.

UpToDate med flere nyheter innen psykiatri
En ny studie antyder at personer som får diagnostisert ADHD i voksen alder har økt risiko for å få en demensdiagnose. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 30. januar 2024 | Sist oppdatert 29. januar 2024

ADHD-symptomer et tidlig tegn på demens?

Nyhetstjenesten melder om en prospektiv studie som antyder at personer som får diagnostisert ADHD i voksen alder hadde økt risiko for å få en demensdiagnose. Personer med ADHD-debut i voksen alder kan ha vanskeligheter med å kompensere for skader fra nevrodegenerative eller cerebrovaskulære prosesser, men en sammenheng med demens har hittil ikke blitt dokumentert.

I en prospektiv studie som inkluderte over 100 000 voksne uten ADHD ved baseline, hadde de som seinere fikk diagnosen ADHD, større risiko for å bli diagnostisert med demens. Om symptomer som resulterte i ADHD-diagnosen var tidlige eller prodromale demens-symptomer, er usikkert. Likevel antyder funnene at behandlere bør være oppmerksomme på tegn på demens hos personer med ADHD som har debutert i voksen alder.

Kilde: Adult-onset ADHD and dementia (December 2023)

Esketamin for behandlingsresistent depresjon

Selv om esketamin har vist seg effektivt mot behandlingsresistent depresjon, er det gjennomført få direkte sammenlikninger med andre legemidler. I et nylig ublindet randomisert forsøk med 676 voksne deltakere med behandlingsresistent depresjon som ved baseline fikk antidepressiver, ga tillegg av esketamin nesespray i 32 uker høyere remisjonsrater enn et tillegg av kvetiapin (49 prosent mot 33 prosent). Frafall på grunn av bivirkninger var lavere enn frafallet med kvetiapin. Klinikere og pasienter må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, skriver forfatterne. (Se «Unipolar depression in adults: Choosing treatment for resistant depression», section on ‘Initial approach’)

Kilde: Esketamine for treatment-resistant depression (December 2023)

Psilocybin for behandlingsresistent depresjon

Det psykedeliske stoffet psilocybin har blitt vurdert for behandlingsresistent depresjon, og det er mulig at det brukt som legemiddel kan gi rask og varig respons. I et forsøk med 104 pasienter resulterte en enkelt dose med psilocybin større bedring i depressive symptomer enn en enkelt dose med niacin (aktiv placebo-kontroll). Denne bedringen inntraff så tidlig som dag 8 og bestod frem til slutten av forsøket, seks uker senere. I tillegg ble angstsymptomer, psykososial fungering og livskvalitet bedre med psilocybin. Psilocybin ga samtidig hyppigere bivirkninger enn placebo. (Se «Unipolar depression in adults: Choosing treatment for resistant depression», section on ‘Psilocybin’).

Kilde: Psilocybin for treatment-resistant depression (October 2023)

Nalokson nesespray uten resept i USA

Nalokson nesespray kan nå fås uten resept i USA. Nalokson blir brukt som antidot ved opioid-overdose. Opioid-overdoser er et stort folkehelseproblem, og på verdensbasis var opioider involvert i neste 80 prosent av alle 600 000 overdosedødsfall i 2019, skriver UpToDate.

Den økte tilgjengeligheten er ett av tiltakene til US Food and Drug Administration for å fore-bygge overdoser og redusere skadevirkningene av dem. (Se «Prevention of lethal opioid overdose in the community», section on ‘Community-based naloxone’.)

Kilde: Over-the-counter opioid antagonist for opioid overdose (September 2023)

UpToDate kjøpt fri av Helsebiblioteket

Helsebiblioteket har kjøpt fri oppslagsverket UpToDate for norsk helsevesen. Hvis du vil ha tilgang hjemmefra, bør du lese denne artikkelen: Lettere å få tilgang til UpToDate hjemmefra – slik gjør du det.

Relevante søkeord: UpToDate, nalokson nesespray, behandlingsresistent depresjon, adhd, demens, esketamin, psilocybin