Her finner du retningslinjer for angstlidelser – samlet

Helsebiblioteket har oppdatert sin samling av faglige retningslinjer innen angstlidelser.

Her finner du retningslinjer for angstlidelser – samlet
Veileder for barne- og ungdomspsykiatri inneholder flere kapitler om angstlidelser. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 11. februar 2020 | Sist oppdatert 05. september 2022

I denne artikkelen presenterer vi retningslinjer for å behandle angstlidelser. Hovedvekten i samlingen er lagt på norske retningslinjer, men for psykisk helse er det også lagt inn lenker til utenlandske retningslinjer.

Du finner retningslinjene for angstlidelser under psykisk helsesidene på Helsebiblioteket. Der er det både retningslinjer spesielt rettet mot dem som behandler barn, egne retningslinjer for tvangslidelser, tics og Tourettes, samt PTSD.

Sentrale dokumenter for dem som behandler barn, er:

Den norske retningslinjen for angst hos voksne er ganske gammel (2000). Til gjengjeld finner du her en ganske ny retningslinje fra britiske NICE (oppdatert 2020), og vi har også tatt med Norsk Legemiddelhåndboks kapittel om angst (redigeres fortløpende) i samlingen.

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om angst, barn og ungdom, retningslinjer og traumer stress og overgrep, eller gå til siste nummer av PsykNytt.