Oppdatert samling av retningslinjer for søvnforstyrrelser

Helsebiblioteket har samlet retningslinjer på norsk, skandinaviske språk og engelsk innen psykisk helse-feltet. Her er retningslinjene for søvnforstyrrelser.
Oppdatert samling av retningslinjer for søvnforstyrrelser
Søvnapné oppdages gjerne først av partneren. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 10. mars 2020 | Sist oppdatert 12. februar 2024

Søvnvansker kan arte seg forskjellig. Noen har problemer med at de ikke klarer å sovne, noen våkner for tidlig, og andre har en tendens til å falle i søvn når som helst. Ofte er søvnvanskene et symptom på underliggende problemer. Søvnforstyrrelser kan ha mange årsaker, så det er viktig med en grundig utredning før man starter behandling.

I Norge har vi et nasjonalt kompetansesenter for søvnforstyrrelser. Det kalles for SOVno.no og holder fysisk til på Haukeland universitetssykehus. Senteret utgir et tidsskrift, Søvn, som kommer ut to ganger i året. SOVno driver formidling, forskning og fagutvikling innen søvn, og de har laget en veileder om søvnproblemer som vi har lenket til: Søvnproblemer – hvordan skal de behandles

Hvis du skal behandle barn med søvnproblemer, har Veileder i barne- og ungdomspsykiatri et kapittel om søvnproblemer. Er det aktuelt med legemiddelbehandling, vil Legemiddelhåndboka være naturlig å slå opp i. Der er det også et eget kapittel om søvnvansker.

Insomni

Helsebiblioteket har lenket til disse retningslinjene:

Narkolepsi

Har pasienten din narkolepsi, finnes det et kapittel i NevroNEL og i oppslagsverket UpToDate:

Du finner også nyttig informasjon på nettstedet nevsom.no.

PTSD

Mennesker med posttraumatisk stresslidelse vil ofte ha problemer med søvnen. Vi har derfor inkludert en retningslinje for PTSD her:

Post-traumatic stress disorder: the management of PTSD in adults and children in primary and secondary care

Aktuelle lenker:

Retningslinjer for søvnforstyrrelser hos Helsebiblioteket

Relevante søkeord: søvnløshet, søvnproblemer, insomni, parasomni, narkolepsi, ptsd, søvnlidelser, søvnvansker

Dette er en oppdatert utgave av  en artikkel som tidligere har stått i PsykNytt 03.02.2014.

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om retningslinjer og søvnforstyrrelser, eller gå til siste nummer av PsykNytt.