Skåringsverktøy for bruk innen akuttpsykiatri finner du her

En rekke skåringsverktøy er aktuelle når pasienter blir innlagt til akutt psykiatrisk behandling. Helsebiblioteket har samlet lenker til aktuelle verktøy som er fritt tilgjengelig og som er på norsk.

Skåringsverktøy for bruk innen akuttpsykiatri finner du her
Skåringsverktøy kan være til hjelp ved journalopptak i akuttpsykiatrien. Ill.foto: Mostphotos.
Publisert 12. september 2023 | Sist oppdatert 15. september 2023

Pasienter som blir lagt inn til akutt, psykiatrisk behandling, kan i større eller mindre grad være i stand til å svare på spørsmål fra skåringsverktøy. Det kan være god grunn til å vente noen dager. Når pasienten er klar for det, er en rekke skåringsverktøy aktuelle.

Helsebiblioteket har samlet et knippe fritt tilgjengelige, norskspråklige skåringsverktøy som kan være nyttige i dette arbeidet. Her er de: skåringsverktøy – akuttpsykiatri Skriv gjerne ut!

Du kan fritt bruke og skrive ut alle skåringsverktøyene Helsebiblioteket har samlet.

Av de mest kjente verktøyene nevner vi:

• BVC – Brøset Violence Checklist
  • 4AT – et screeningverktøy for delirium og kognitiv svikt
  • MADRS – Montgomery and Åsberg Depression Rating Scale

I listen har vi også et verktøy for pasientens opplevelse av tvang: ECS Experience of Coercion Scale.

Hvis du kjenner til relevante skåringsverktøy som er fritt tilgjengelige på norsk, og som Helsebiblioteket ikke har med i samlingen, så send gjerne en e-post til nettredaktøren

Dette er en oppdatert utgave av en artikkel som tidligere har stått i PsykNytt 17.01.2022.