Oppslagsverk og retningslinjer for deg som arbeider med voldsproblematikk

Klikk deg inn på Voldsrisiko og kriminalitet-sidene på Helsebiblioteket. Her finner du retningslinjer, skåringsverktøy og oppsummert forskning og andre ressurser for deg som arbeider på feltet.

Oppslagsverk og retningslinjer for deg som arbeider med voldsproblematikk
Barn som verger seg mot vold Det er mulig å redusere risikoen for vold. Ill.foto: Colourbox
Publisert 19. desember 2023 | Sist oppdatert 18. desember 2023

På siden finner du også fagnyheter. I denne artikkelen har vi sett på hva Helsebibliotekets oppslagsverk har om fagområdet, samt hvilke normerende dokumenter som finnes på feltet.

Oppslagsverk

Helsebiblioteket har kjøpt inn to store engelskspråklige oppslagsverk, BMJ Best Practice og UpToDate. Begge har kapitler om voldsforebygging og -avdekking. De er forskjellig bygget opp, så det kan være klokt å forsøke flere måter å søke på, spesielt i UpToDate.

BMJ Best Practice

BMJ Best Practice har

UpToDate

UpToDate er et svært omfattende oppslagsverk, så det er mulig at det inneholder mye mer enn vi har hentet fram her. Men søk på violence gir oss iallfall:

Søk på abuse gir oss blant annet:

Søk på rape gir oss:

Retningslinjer og veiledere

Vi lenker til norske retningslinjer, når de finnes. Der vi mangler oppdaterte norske retningslinjer, har vi lenket til engelske, svenske og danske retningslinjer.

Helsedirektoratets temaside Vold og overgrep inneholder blant annet retningslinjer og veiledere:

og nasjonale faglige råd:

Helsedirektoratet har dessuten retningslinjen Helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel. Det finnes også normerende dokumenter andre steder enn hos Helsedirektoratet:

Helsebiblioteket søkemotor

Helsebibliotekets søkemotor oversetter fra norsk til engelsk og mellom norske synonymer. Den kan derfor være nyttig dersom du synes det er vanskelig å finne et bestemt tema. Et søk på vold vil for eksempel finne mange aspekter ved temaet fra mange forskjellige kilder.

Aktuelle søkeord: voldsrisiko, kriminalitet, vold, voldtekt, voldsforebygging, kriminalitetsforebygging, kriminalomsorg, fengselshelse