Artrose (slitasjegikt)


BMJ-logo

Artrose kan gjøre leddene stive og smertefulle. Da kan hverdagslige gjøremål, som å reise seg fra stolen eller knytte skolissene, bli vanskelige. Selv om det ikke finnes noen kur for artrose, finnes det behandling som kan lette artroseplagene og gjøre det lettere å bevege seg.

Hva er artrose?

Artrose er en sykdom som rammer leddene. Hyppigst rammes leddene i knærne, hoftene, hendene og ryggraden. Ved artrose blir brusken i leddet gradvis slitt ned og kan forsvinne helt.

Risikoen for å utvikle artrose øker med alderen og er hyppigst fra 45-50 årsalder og oppover.  Andre faktorer som spiller inn kan være overvekt, tidligere skader eller at du har familiemedlemmer med artrose.

Symptomer

Symptomene på artrose kommer vanligvis gradvis, noen ganger over flere år. De vanligste symptomene er:

  • Smerter – smertene kan være konstante, eller starte når du bruker leddet. De kan være brennende, verkende eller skarpe
  • Stivhet – ofte verst om morgenen
  • Bevegelsesvansker – vanskelig å gå i trapper eller nå øverste hylle
  • Hovne og fortykkede ledd
  • En knasende følelse i leddene
  • Muskelsvakhet omkring leddet som er angrepet

For at legen skal kunne stille diagnosen, er det viktig at du beskriver smerten, hvor den er lokalisert, om det er bevegelser eller andre forhold som lindrer eller forsterker smerten. Legen vil også bestille undersøkelser, som røntgen og blodprøver, for å finne ut om plagene dine skyldes artrose.

Behandling

Det finnes ingen kur for artrose, men det finnes behandling som kan redusere smerten og ubehaget den forårsaker. Det vil også kunne bidra til at du kan bevege deg lettere.

Ikke-medikamentell behandling

Moderat, regelmessig trening reduserer smertene, og hjelper deg til å holde deg aktiv og bevege deg lettere. Det er god forskning som viser at trening hjelper mennesker som har artrose i kneet. Effekten er ikke like godt dokumentert hos dem som har artrose i hoften. En fysioterapeut vil kunne gi råd om øvelser som kan hjelpe, men svømming, gange og sykling er gode treningsformer.

Kremer og geléer som innholder capsaicin kan redusere smerten kortvarig, og effekten kan øke på. Etter en ukes påsmøring av capsaicin 3-4 ganger daglig, rapporterte to tredjedeler av dem som brukte det for artrose i ledd i hendene at det hadde redusert smerten. Capsaicin kan gi en mild, brennende fornemmelse.

En støttebandasje eller sportstape kan gi støtte til kneet, slik at smerten reduseres, og det blir lettere å bevege seg etter tre ukers bruk. Du bør snakke med legen og få hjelp fra en fysioterapeut før du eventuelt bruker dette.

Akupunktur kan kanskje redusere symptomene ved artrose i kneet og hoftene, men vi vet ikke dette sikkert, ettersom ulike studier viser ulike resultater.

Et kosttilskudd kalt kondroitin kan ha effekt for de med med artrose i kneet, men forbedringen vil kanskje ikke være så stor. Du kan kjøpe dette kosttilskuddet på apoteket. Det finnes ikke god forskning på effekten av kondroitin ved artrose i hoften. Noen mennesker med hofteleddsartrose bruker et kosttilskudd som heter glukosamin, som også fås kjøpt på apoteket. Det finnes imidlertid ikke nok forskning til å si sikkert om dette hjelper. Det finnes også en rekke hælinnlegg og innleggssåler du kan prøve. Tanken bak dette er at de skal minske belastningen på de smertefulle leddene. Legen og fysioterapeuten kan fortelle deg mer om disse, men det er ikke forsket mye på effekten av dette.

Er du overvektig er det viktig å gå ned i vekt.

Medikamentell behandling

Paracetamol kan redusere smerte og ømhet ved artrose, og dermed lette hverdagslige aktiviteter som å reise seg fra stolen eller å gå en tur. Paracetamol er ikke like effektivt som medikamentene kalt NSAIDs (se under), men noen foretrekker likevel paracetamol, siden bivirkningene er færre. Du bør ikke innta mer enn anbefalt dose, da paracetamol kan gi leverskade.

Ikke-steroide anti-inflammatoriske medikamenter (NSAIDs) virker godt mot smerter og hevelse i leddene ved artrose. Det kan gjøre det lettere å bevege leddene. De fleste tar NSAIDs som tabletter. Du kan kjøpe noen NSAIDs, som ibuprofen, reseptfritt på apoteket. Andre NSAIDs kan forskrives av legen din, som for eksempel naproksen, celekoksib, diclofenac, og piroxicam. Regelmessig bruk av NSAIDs kan irritere magen, gi fordøyelsesbesvær og magesår. I sjeldne tilfeller kan det oppstå blødninger i magen. Legen vil forskrive laveste dose for å redusere risikoen for at dette skjer. Det kan også være aktuelt å forskrive et annet legemiddel for å beskytte magen for de alvorligste bivirkningene. Noen NSAIDs gir en svært liten økning i risikoen for å få hjerteinfarkt eller slag. Du vil derfor få spørsmål om du har hatt hjerteproblemer før legen forskriver disse.  NSAID kremer og geléer som du kan smøre på leddene, kan redusere smertene spesielt i hånd- og kneledd. Det vil gjøre det lettere å bevege leddene. Du får kjøpt noen av kremene reseptfritt på apoteket, mens andre må du ha resept på. Hos noen kan det oppstå kløe eller utslett der kremen smøres på. Sannsynligheten for at du får mageproblemer er mindre ved bruk av kremer eller geléer enn tabletter. Kortisoninjeksjoner i kneleddet kan redusere smerte, men effekten varer bare inntil fire uker.

Kirurgi
Kirurgi er vanligvis effektivt for å redusere smerter i hofte eller kne. Det er gode muligheter for at smerten og stivheten vil forsvinne helt etter en proteseoperasjon, men dette er en omfattende operasjon som ikke passer for alle. Du vil trenge noen uker for å komme deg etter en proteseoperasjon i hofte eller kne. Trening kan hjelpe. En fysioterapeut vil kunne gi deg råd om trening.

En annen type operasjon, kalt osteotomi, der man fjerner en liten kile av lårbeinet i kneet, kan bedre smerter og bevegelighet. Forskning viser at det er like effektivt som en proteseoperasjon hos noen. Et alternativ til protese i hoften er hip resurfacing, som innebærer at man erstatter overflaten av hofteleddet med et kunstig belegg. Noe forskning viser bedring av smerter, stivhet og bevegelighet etter dette inngrepet, men man trenger flere studier for å se på sikkerheten av denne behandlingsformen over lengre tid.

Hva kan du gjøre selv?
Følgende kan redusere smerter og stivhet ved artrose:

  • Enkel aerob trening – du kan forsøke å gå en tur eller å svømme
  • Stokk eller krykke – du kan føle deg tryggere hvis du bruker stokk eller krykke
  • Gode sko med myk såle og godt grep på underlaget

Prognose

Artrose er en sykdom som vanligvis, men ikke alltid, utvikler seg sakte, gjerne over mange år. Smerten og stivheten kan til og med bli mindre uttalt med tiden. Forskning viser at fysisk aktivitet og normal vekt virker forebyggende.

Originalbrosjyren er utgitt av BMJ Publishing Group som en del av oppslagsverket BMJ Best Practice. Teksten er oversatt og noe tilpasset norske forhold av Helsebiblioteket.no. Brosjyren må ikke erstatte kontakt med, undersøkelse hos eller behandling av kvalifisert helsepersonell.

For å lage denne informasjonen har BMJ samlet den beste og mest oppdaterte forskningen om hva slags behandling som virker. Du kan bruke den når du snakker med helsepersonell og apotek. Legemidler er oppgitt med navn på innholdsstoffet i preparatet, og ikke med salgsnavn. Salgsnavn kan variere, snakk derfor med apotekansatte eller legen din dersom du har spørsmål om navn på legemidler.

(http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/muskel-og-skjelett/artrose-slitasjegikt)