Verdens fysioterapidag 2023

Den internasjonale fysioterapiorganisasjonen World Physiotherapy markerer Verdens fysiopterapidag den 8. september.

Verdens fysioterapidag 2023
Ingunn Mikes Brendryen
Publisert 08. september 2023 | Sist oppdatert 05. oktober 2023

Verdens fysioterapidag markeres hvert år av fysioterapiorganisasjoner over hele verden. I fjor var temaet artrose, og i år følges det opp med artritt som hovedtema.

I den forbindelse har World Physiotherapy utarbeidet informasjonsmateriell beregnet for publikum på en rekke språk – også på norsk. Her finner du informasjon som kan deles videre om artritt, leddgikt og trening.

Fysioterapi på Helsebiblioteket

Helsebiblioteket har en egen temaside for fysio- og ergoterapi. På sida finner du lenker til retningslinjer, oppsummert forskning og andre nyttige ressurser for fysioterapeuter.

Gjennom Helsebiblioteket får du også tilgang til de to anerkjente oppslagsverkene BMJ Best Practice og UpToDate.

UpToDate er et omfattende medisinsk oppslagsverk som dekker et stort antall spesialiteter, blant annet Rheumatology og Primary Care Sports Medicine. Nyhetstjenesten «What’s New» gir oversikt over de viktigste endringene innen disse emnene. De endringene som har størst betydning for praksis blir samlet under «Practice changing UpDates»

For å registrere en personlig bruker i UpToDate har man tidligere måttet komme fra en kjent IP-adresse, men nå er det enklere å få tilgang hjemmefra.

BMJ Best Practice er også et omfangsrikt oppslagsverk hvor man kan velge enkelte spesialiteter som Rheumatology, i tillegg til oversikt over de viktigste oppdateringene innen de enkelte emnene. BMJ Best Practice er åpent tilgjengelig for alle med norsk IP-adresse.