Betennelse i bukspyttkjertelen/akutt pankreatitt

Betennelse i bukspyttkjertelen kan forårsake sterke smerter i øvre del av magen med utstråling til ryggen. Tilstanden kan en sjelden gang være livstruende, men de fleste blir helt friske med behandling.

Redaksjonen, Helsebiblioteket.no
Publisert 06. november 2023 | Sist oppdatert 06. november 2023

Hva er betennelse i bukspyttkjertelen?

Bukspyttkjertelen er en lang, flat kjertel som ligger like bak og under magesekken. Den har to hovedoppgaver:

• Produksjon av enzymer som tarmen trenger for å fordøye maten du spiser
  • Produksjon av hormoner som regulerer blodsukkeret

De to vanligste årsakene til betennelse i bukspyttkjertelen er et høyt alkoholforbruk eller gallesteiner. Gallesteiner er små steiner som kan dannes i galleblæren. Dersom gallesteinene blokkerer gallekanalen, kan dette også hindre fordøyelsesenzymer i å forlate bukspyttkjertelen. Dette kan føre til betennelse i bukspyttkjertelen.

Andre årsaker kan være visse typer legemidler, infeksjoner eller høye nivåer av fett (triglyserider) i blodet. Men noen ganger finner ikke legen årsaken til betennelsen.

Symptomer betennelse i bukspyttkjertelen

Hovedsymptomet på betennelse i bukspyttkjertelen er sterke smerter i øvre del av magen. Smerten kommer vanligvis raskt og kan stråle ut i ryggen. Det vil trolig føles verre når du beveger deg eller trykker på magen.

Andre symptomer er:

• Kvalme
  • Dårlig matlyst
  • Høy puls
  • Feber

Ved mistanke om betennelse i bukspyttkjertelen vil du bli innlagt på sykehus for utredning. Testene kan omfatte blodprøver og røntgenundersøkelser, som for eksempel en CT-undersøkelse.

Behandling betennelse i bukspyttkjertelen

Hensikten med behandlingen er å lindre symptomene og lege bukspyttkjertelen.

Behandlingen omfatter vanligvis:

• Intravenøs væskebehandling (IV drypp). Da vil du få væske direkte inn i blodet gjennom en vene i armen for å erstatte væsketapet (for eksempel ved oppkast) og for å opprettholde væskebalansen. Behandlingen forebygger nyreskade og virker gunstig på betennelsen i bukspyttkjertelen.
  • Oksygenbehandling. Betennelse i bukspyttkjertelen kan redusere oksygennivået i blodet og noen trenger tilførsel av oksygen.
  • Faste i noen få dager. Fasten gir bukspyttkjertelen en sjanse til å hvile og virker helbredende.
  • Ernæring. Pasienter som klarer å få i seg næring selv, vil sannsynligvis etter noen dager begynne å spise små måltider med lite fett og relativt mye karbohydrater og proteiner. Deretter økes porsjonsstørrelsen gradvis. Hvis betennelsen i bukspyttkjertelen er alvorlig, eller legen ser manglende bedring, kan det bli satt ned en midlertidig sonde i magesekken slik at du får i deg nok næring.
  • Smertestillende legemidler. Sterke smerter behandles vanligvis med morfin eller lignende.
  • Kvalmestillende midler. Disse legemidlene kalles anti-emetika. De kan forhindre kvalme og oppkast.
  • Avhengig av hvor alvorlig betennelsen er og hvilke problemer den forårsaker, kan du trenge annen behandling, som for eksempel ekstra magnesium eller kalsium. Noen har også behov for insulinbehandling. Insulin er et hormon som bukspyttkjertelen danner for at cellene i kroppen skal ta opp sukker fra maten. Disse behandlingene blir vanligvis gitt som intravenøst drypp eller som injeksjoner.

Når betennelsen er under kontroll, kan du trenge behandling for det som forårsaket betennelsen i bukspyttkjertelen. Eksempler på årsaker kan være:

• Behandling av gallestein. Hvis gallestein er årsaken til betennelse i bukspyttkjertelen, vil du sannsynligvis anbefales kirurgi for å fjerne galleblæren, samt fjerne eventuelle blokkeringer.  Det er flere måter å operere ut galleblæren på. Én metode er kikkhullskirurgi, også kalt laparoskopisk kirurgi. Kirurgen lager da noen små kutt på magen og opererer med en tynn slange med et kamera på tuppen. I noen tilfeller er det nødvendig med åpen kirurgi der kirurgen gjør et større kutt for å se direkte inn i bukhulen. Om en gallestein sitter fast i gallegangen fra galleblæren til tarmen, kan den ofte fjernes med et endoskop (ERCP). Under inngrepet fører kirurgen et instrument, «slange», inn gjennom munnen ned forbi magesekken og henter ut steinen nedenfra
  • Høyt alkoholforbruk. Dersom årsaken til betennelse i bukspyttkjertelen skyldes høyt alkoholforbruk, kan du prøve et behandlingsprogram mot alkoholavhengighet. Fortsetter du å drikke alkohol, kan betennelsen komme tilbake og forårsake andre alvorlige helseproblemer.

Prognose

De fleste som behandles for betennelse i bukspyttkjertelen føler seg bedre innen en uke og blir helt friske. Det er imidlertid viktig å få behandling så snart som mulig, siden tilstanden kan gi alvorlige helseproblemer, som for eksempel lungeskade og nyresvikt. Disse tilstandene kan være livstruende. Det er også viktig å behandle den underliggende årsaken til betennelsen for å unngå tilbakefall. Gjentatte anfall kan skade bukspyttkjertelen og føre til dårlig opptak av næring og en sjelden form for diabetes.

Originalbrosjyren er utgitt av BMJ Publishing Group som en del av oppslagsverket BMJ Best Practice. Teksten er oversatt og noe tilpasset norske forhold av Helsebiblioteket.no. Brosjyren må ikke erstatte kontakt med, undersøkelse hos eller behandling av kvalifisert helsepersonell.

For å lage denne informasjonen har BMJ samlet den beste og mest oppdaterte forskningen om hva slags behandling som virker. Du kan bruke den når du snakker med helsepersonell og apotek. Legemidler er oppgitt med navn på innholdsstoffet i preparatet, og ikke med salgsnavn. Salgsnavn kan variere, snakk derfor med apotekansatte eller legen din dersom du har spørsmål om navn på legemidler.