Smerter i brystene hos kvinner – mastalgi

Ømme og smertefulle bryster kan være ubehagelig, og det er ikke alltid en åpenbar grunn for smertene. Dersom smertene ikke går over av seg selv, finnes det behandlinger som kan hjelpe.
Redaksjonen, Helsebiblioteket.no
Publisert 28. januar 2020 | Sist oppdatert 28. januar 2020

Hva kan forårsake smerter i brystene?

Smerter i brystene kalles mastalgi og er svært vanlig hos kvinner. Det er normalt at brystene føles ømme til bestemte tider, slik som rett før menstruasjon og tidlig i graviditeten. Dette skyldes normale hormonforandringer i kroppen. Du kan søke hjelp hos lege dersom smertene går ut over livskvaliteten.

Det finnes to hovedtyper av smerter i brystene. Sykliske smerter og ikke-sykliske smerter. Smerter som varierer i takt med menstruasjonssyklus (sykliske smerter) er verst like før menstruasjonen.

Smerter som ikke sammenfaller med menstruasjonssyklus kalles ikke-sykliske smerter. Plagene kan komme og gå, eller i enkelte tilfeller, være konstante. Det er ofte ingen åpenbar årsak til disse smertene, men noen ganger kan lokal smerte være forårsaket av brystbetennelse (mastitt). Da har man feber i tillegg. Mastitt behandles med antibiotika.

Mange bekymrer seg for at smertefulle bryster betyr at de har brystkreft, men brystsmerter er ikke et vanlig symptom på brystkreft. Færre enn 1 av 10 kvinner med brystkreft har smerter som viktigste symptom.

De vanligste symptomene på brystkreft er kul/er eller hevelse i brystet og/eller i armhulen, inndragning eller søkk i huden, hudforandringer eller sår som ikke vil gro. Noen får utsondring av uklar eller blodtilblandet væske fra brystvorten.

Bestill time hos legen dersom du har:

• Sekresjon fra brystvortene
  • Tegn på infeksjon som rødhet, puss eller feber
  • Kul eller hevelse i brystet og/eller i armhulen

Ved behov blir du henvist til en spesialist for videre undersøkelser.

Symptomer

Sykliske smerter i brystene kan begynne opptil to uker før menstruasjonen. Smertene kan tilta helt til menstruasjonen begynner og deretter bli bedre.

Ikke-sykliske smerter kan være skarpe og brennende. De kan komme og gå eller være der konstante. Noen har smerter i bare ett bryst.

Behandling

Har du behov for behandling, finnes det flere behandlingstyper å velge mellom. Ikke alle er like godt dokumentert. Dersom smertene er moderate og ikke har noen åpenbar årsak, trenger du ikke behandling.

Selvhjelp

For noen hjelper det med et så enkelt råd som en godt tilpasset BH med god støtte.

Andre prøver dietter med lite salt og lite koffein, vitaminpiller eller kosttilskudd mot smertene. Det finnes imidlertid ingen god dokumentasjon på at dette virker.

Det er heller ikke dokumentert at det hjelper å ta vitamin B-6 (pyridoksin) eller vitamin E. Inntak av vitamin B-6 over lang tid kan være skadelig. Noen kvinner kan fortelle at nattlysoljeekstrakt kan hjelpe.

Smertestillende gel eller krem (lotion)

Erfaring kan tyde på at smertestillende gel eller lotion fungerer godt mot smertene, og det er trygt å bruke. Disse gelene inneholder smertestillende legemidler som kalles ikke-steroide anti-inflammatoriske legemidler (NSAIDs). En type NSAID, diklofenak, hjelper omtrent halvparten av kvinnene, men disse legemidlene kan ha bivirkninger. Huden kan klø eller bli rød og få blemmer.

Diklofenak gel kan kjøpes på apoteket. Andre tilgjengelige NSAIDs er ibuprofen og ketoprofen gel. Disse produktene (NSAIDS) bør ikke anvendes av gravide eller ammende.

Smertestillende tabletter

Reseptfrie legemidler som paracetamol eller ibuprofen kan hjelpe. Tablettene kan tas tre-fire ganger per døgn om nødvendig. Men først må du forsikre deg om at smertene ikke skyldes graviditet. Ved graviditet bør man generelt ha høy terskel for å bruke legemidler. Noen legemidler skal man ikke ta i det hele tatt.

Hormonbehandling

Ved svært plagsomme og langvarige brystsmerter kan legen anbefale å ta hormonregulerende midler (tamoksifen, bromokriptin og danazol) for å redusere smertene. Disse legemidlene er reseptbelagte og kan ofte gi bivirkninger.

Mulige bivirkninger ved hormonpreparatet danazol er vektøkning, dypere stemme, kraftige menstruasjoner og muskelkramper. Du kan kanskje unngå disse bivirkningene dersom du tar en liten dose to uker før menstruasjonen, i stedet for å ta dem kontinuerlig.

Prognose

Brystsmerter forsvinner ofte av seg selv uten behandling, men kan variere fra person til person.

Ikke-sykliske smerter synes å gå over av seg selv oftere enn sykliske smerter. 8 av 10 kvinner med en eller annen type smerter i brystene velger bort aktiv behandling og lever med plagene som de er.

Originalbrosjyren er utgitt av BMJ Publishing Group som en del av oppslagsverket BMJ Best Practice. Teksten er oversatt og noe tilpasset norske forhold av Helsebiblioteket.no. Brosjyren må ikke erstatte kontakt med, undersøkelse hos eller behandling av kvalifisert helsepersonell.

For å lage denne informasjonen har BMJ samlet den beste og mest oppdaterte forskningen om hva slags behandling som virker. Du kan bruke den når du snakker med helsepersonell og apotek. Legemidler er oppgitt med navn på innholdsstoffet i preparatet, og ikke med salgsnavn. Salgsnavn kan variere, snakk derfor med apotekansatte eller legen din dersom du har spørsmål om navn på legemidler.