Her finner du pasientbrosjyrer om depresjon og andre stemningslidelser

Helsebiblioteket har oversatt og tilpasset pasientbrosjyrer fra oppslagsverket BMJ Best Practice om stemningslidelser. Pasienter kan benytte disse fritt, og helsepersonell kan vise til brosjyrene og la dem understøtte muntlig informasjon til pasienter.
Her finner du pasientbrosjyrer om depresjon og andre stemningslidelser
Depresjon kan være en alvorlig sykdom. Ill.foto: Colourbox
Publisert 20. januar 2020 | Sist oppdatert 01. september 2022

Stemningslidelser er psykiske lidelser som depresjon, bipolar lidelse og dystymi, blant annet. Anbefalinger og innhold i det britiske oppslagsverket BMJ Best Practice bygger på systematisk innhentet kunnskap fra forskning.

Oppslagsverket inneholder også brosjyrer til pasienter, og Helsebiblioteket har oversatt disse til norsk og også gjort enkle tilpasninger. Alle oversettelsene ble kvalitetssjekket av fagspesialister.

Hos Helsebiblioteket finner du disse brosjyrene fra BMJ Best Practice:

Du finner også god informasjon om depresjon og bipolar lidelse hos Wikipedia. Helsebiblioteket har bidratt til disse artiklene. Helsenorge.no har også god informasjon om depresjon. Det finnes en god animasjonsfilm fra WHO på Youtube om depresjon som heter I had a black dog, his name was Depression.

Aktuelle lenker:

Helsebibliotekets side om depresjon og mani

Dette er en oppdatert utgave av en artikkel som tidligere har stått i PsykNytt 13.04.2014.

Relevante søkeord: depresjon, bipolar lidelse, stemningslidelser, pasientinformasjon

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om depresjon og mani og pasientinformasjon, eller gå til siste nummer av PsykNytt.