Her finner du pasientbrosjyrer om traumer, stress og overgrep

Personer som har vært involvert i, eller vitne til, livstruende eller svært dramatiske hendelser, kan rammes av posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Helsebiblioteket har en egen side med informasjon om temaet, for pasienter.
Her finner du pasientbrosjyrer om traumer, stress og overgrep
Helsebiblioteket har nyttig informasjon for folk som har levd med langvarig frykt for krigshandlinger. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 01. september 2020 | Sist oppdatert 07. september 2023

Hendelsene kan være svært forskjellige, fra krigsopplevelser til vold i hjemmet eller seksuelle overgrep. Spesielt hvis slike alvorlige påkjenninger har foregått over lengre tid, kan det resultere i posttraumatisk stresslidelse (PTSD), som er en alvorlig angstlidelse. Det finnes behandling for lidelsen.

Helsebiblioteket har en egen side med brosjyrer for mennesker som har  opplevd traumer og overgrep. Der finner du adresser til flere organisasjoner som arbeider for personer som har opplevd traumer, og pasientbrosjyrer. Helsebiblioteket har oversatt pasientbrosjyrer fra det anerkjente oppslagsverket BMJ Best Practice, og tilpasset disse til norske forhold. Denne pasientinformasjonen bygger på den beste tilgjengelige forskningen.

Helsebiblioteket har også oversatt og tilpasset en brosjyre om PTSD (posttraumatisk stresslidelse) fra det anerkjente oppslagsverket BMJ Best Practice.

Den offentlige pasientportalen Helsenorge.no inneholder omfattende informasjon om vold og overgrep og hvor man kan få hjelp.

Amerikanske MedlinePlus har informasjon om vold og overgrep på engelsk og spansk. Hvis du leter etter pasientinformasjon på et annet språk, kan du for eksempel gå til Wikipedia-artikkelen om PTSD og følge språklenkene i venstremargen.

PsykNytt har en egen artikkel om pasientinformasjon om psykisk helse på fremmedspråk.

Dette er en oppdatert utgave av en artikkel som stod i PsykNytt 18.3.2020.

Relevante søkeord: traumer, , vold, voldtekt, seksuelle overgrep, pasientinformasjon, pasientbrosjyrer

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om flyktninger og innvandrere, pasientinformasjon og traumer stress og overgrep, eller gå til siste nummer av PsykNytt.