Her finner du pasientinformasjon om spiseforstyrrelser

Helsebiblioteket har en egen side med pasientinformasjon for mennesker med spiseforstyrrelser. Der finner du adresser til flere organisasjoner som arbeider for personer som har spiseforstyrrelser.
Her finner du pasientinformasjon om spiseforstyrrelser
Anoreksi rammer også menn. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 19. mars 2019 | Sist oppdatert 07. september 2022
På denne siden finner du også pasientbrosjyrer. Helsebiblioteket har oversatt pasientbrosjyrer fra det anerkjente oppslagsverket BMJ Best Practice, og tilpasset dem til norske forhold. Denne pasientinformasjonen bygger på den beste tilgjengelige forskningen.

Den offentlige pasientportalen Helsenorge.no inneholder også omfattende informasjon om spiseforstyrrelser.

Anoreksi

Anoreksi (anorexia nervosa) er en spiseforstyrrelse kjennetegnet ved begrensning av kaloriinntak som fører til lav kroppsvekt, samt en intens frykt for å legge på seg og et forstyrret kroppsbilde.

Sykdommen oppdages oftest hos kvinner, men den forekommer også hos menn. Gjenoppretting av vekt med gjenmatningsteknikker er viktig for forebygging av følgesykdommer som hjertesvikt, fruktbarhetsproblemer og osteoporose.

Anoreksi oppdages ofte ved at familien henvender seg til helsetjenesten eller som følge av pasientens klager over fysiske helseproblemer. Tidlig intervensjon er nøkkelen for å forhindre langvarige psykiske og fysiske komplikasjoner av anorexia nervosa. Blant psykiske sykdommer har anoreksi en av de høyeste dødelighetsratene (med en risiko for prematur død omtrent fem ganger høyere enn for jevnaldrende).

Helsebiblioteket har oversatt to brosjyrer om anoreksi, en om sykdommen anoreksi og en om hva pårørende kan gjøre.

Helsebiblioteket har vært med på å redigere den norske Wikipedia-artikkelen om anoreksi.

Bulimi

Bulimi (bulimia nervosa) er en spiseforstyrrelse, preget av alvorlig bekymring for vekt og kroppsform. Den inkluderer tilbakevendende episoder med overspising med kompenserende mekanismer, som selvfremkalt oppkast, for å hindre vektøkning. Bulimi er vanligst hos kvinner i 20 og 30-årene.

Pasienter kan ha lav selvtillit og depressive tanker, samt mangel på tillit. Parotishypertrofi og erosjon av tennene er de vanligste fysiske tegnene og kan gi rask diagnose.

Helsebiblioteket har oversatt en brosjyre om bulimi. Helsebiblioteket har også vært med på å redigere den norske Wikipedia-artikkelen om bulimi.

Andre språk

Dersom du vil ha pasientinformasjon om spiseforstyrrelser på andre språk, kan du gå til det amerikanske nettstedet Medline Plus. Der finner du brosjyrer på engelsk og spansk. Du kan også prøve PsykNytt-artikkelen Her finner du pasientinformasjon om psykisk helse på innvandrerspråk.

Relevante søkeord: anoreksi, bulimi, overspising, spiseforstyrrelser, anorexia nervosa, bulimia nervosa.

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om barn og ungdom, pasientinformasjon og spiseforstyrrelser, eller gå til siste nummer av PsykNytt.