Her finner du retningslinjer for autismespekterforstyrrelser

Helsebiblioteket har samlet norske retningslinjer og faglige råd for autismespekterforstyrrelser.
Her finner du retningslinjer for autismespekterforstyrrelser
På Helsebiblioteket finner du retningslinjer for autisme. Ill.foto: Mostphotos.
Publisert 17. desember 2013 | Sist oppdatert 24. april 2023
Autisme kjennetegnes blant annet ved redusert evne til og interesse for sosialt samspill og kommunikasjon. Atferden er gjerne preget av gjentagelser, ritualer og avgrensete interesseområder.

Autisme kan framtre på litt forskjellige måter, og klassifikasjonssystemet ICD-10 beskriver nå formene barneautisme (infantil autisme), atypisk autisme og Aspergers syndrom. Men revisjonsutkastet av DSM, klassifikasjonssystemet til den amerikanske psykologforeningen har forlatt disse undergruppene i sin nyeste versjon (DSM5). I DSM5 beskrives autismespekterforstyrrelser mer som grader av manglende sosial kommunikasjonsevne, interessemønster, aktiviteter og samspill.

Det finnes ikke noen offisiell nasjonal retningslinje for autismespekterforstyrrelser, men den regionale retningslinjen som har blitt utviklet ved Oslo universitetssykehus, har nå blitt godkjent av de andre regionale helseforetakene. Retningslinjen ble revidert i 2019.

Autismespekterforstyrrelser er dessuten beskrevet i generell veileder i pediatri.

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.
Disclaimer: Bildene i PsykNytt er illustrasjonsfoto.

Les mer om barn og ungdom, psykisk utviklingshemming og retningslinjer, eller gå til siste nummer av PsykNytt.