Her finner du retningslinjer for distriktspsykiatriske sentre (DPS)

Helsebiblioteket har samlet gjeldende retningslinjer for opprettelse og drift av distriktspsykiatriske sentre.

Her finner du retningslinjer for distriktspsykiatriske sentre (DPS)
Hovedgrepet i utbyggingen av en desentralisert spesialisthelsetjeneste var å etablere distriktspsykiatriske sentre. Ill.foto: Colourbox
Publisert 11. desember 2018 | Sist oppdatert 05. september 2022

Helsebiblioteket prioriterer å gi enkel tilgang til sentrale retningslinjer innenfor psykisk helse. Her er en viktig retningslinje for DPS:

Mange steder er BUP og DPS samlokalisert. I arbeid med å lage gode rutiner for samhandling kan følgende veileder være til nytte:

Du finner også lenker til engelskspråklige retningslinjer på Helsebibliotekets psykisk helsesider. Fram til nylig har retningslinjer gjerne vært publisert som store pdf-filer der det har vært vanskelig å finne den nødvendige  informasjonen. Helsebiblioteket arbeider sammen med Helsedirektoratet for at retningslinjene skal bli bedre egnet for publisering på nett.

Aktuelle lenker på Helsebiblioteket:

Relevante søkeord: retningslinjer, DPS, ambulante team, distriktspsykiatrisk senter

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt. Dette er en oppdatert utgave av en artikkel som tidligere har stått i PsykNytt 21.05.2013.

Les mer om dps og retningslinjer, eller gå til siste nummer av PsykNytt.