Her finner du retningslinjer ved utviklingsforstyrrelser

Helsebiblioteket har samlet norske, svenske og engelskspråklige retningslinjer til bruk ved spørsmål om utviklingsforstyrrelser.
Her finner du retningslinjer ved utviklingsforstyrrelser
Autismespekterforstyrrelser finnes det mange grader av. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 25. februar 2020 | Sist oppdatert 02. september 2022

Under  samlebetegnelsen utviklingsforstyrrelser finner du blant annet Downs syndrom og autismespekterforstyrrelser. Helsebibliotekets sider for retningslinjer om utviklingsforstyrrelser.

Downs syndrom

Fra 2017 finnes det en nasjonal, kunnskapsbasert norsk retningslinje om Downs syndrom. Du finner også noen anbefalinger i Pediatriveilederen. Det finnes dessuten en god svensk retningslinje.

Autismespekterforstyrrelser

Generelt:

Relevante søkeord: utviklingsforstyrrelser, psykisk utviklingshemming, Downs syndrom, Down syndrom, autisme, autismespektrumlidelser, retningslinjer, veiledere

Dette er en oppdatert utgave av en artikkel som stod i PsykNytt 14.12.2015.

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om retningslinjer og utviklingsforstyrrelser, eller gå til siste nummer av PsykNytt.