Her finner du skåringsverktøy for søvnforstyrrelser

Har du pasienter som er plaget med mareritt, søvnløshet eller søvnapné? Helsebiblioteket har samlet alle fritt tilgjengelige, norskspråklige skåringsverktøy om søvnforstyrrelser.

Her finner du skåringsverktøy for søvnforstyrrelser
Helsebiblioteket har tester for de fleste typer søvnproblemer. Foto: Colourbox
Publisert 04. mars 2018 | Sist oppdatert 04. mars 2018

Det finnes mange skåringsverktøy på norsk for å utrede og behandle søvnvansker. Helsebiblioteket har laget en oversikt over og lenket til 35 av dem. Her finner du samtlige tester.

En rekke undertemaer er dekket:

• Søvnvansker hos barn og unge
  • Døgnrytme
  • Insomni (søvnløshet)
  • Utmattelse
  • Parasomnier (bl.a. mareritt)
  • Søvnighet

Du kan fritt bruke og skrive ut alle skåringsverktøyene Helsebiblioteket har samlet.

Av de mest kjente verktøyene kan nevnes: Bendep-SRQ (benzodiazepinavhengighet), PSQI (Pittsburgh Sleep Quality Index) og UNS (Ullanlinna Narcolepsi-Skala). En del mer generelle skåringsverktøy brukes også for å avdekke søvnforstyrrelser.

Du finner alle disse verktøyene samlet ett sted: Søvnforstyrrelser – Skåringsverktøy på Helsebibliotekets sider om søvnforstyrrelser. De fleste av testene er hentet fra nettstedet sovno.no (Nasjonal kompetansetjenste for søvnsykdommer) som Helse Bergen står bak. De har en egen side for spørreskjemaer.

Hvis du skulle vite om skåringsverktøy som er fritt tilgjengelige på norsk, og som Helsebiblioteket ikke har med i samlingen, send gjerne en e-post til nettredaktøren.

Aktuelle lenker:

Relevante søkeord: tester, skåringsverktøy, scoringsverktøy, søvnforstyrrelser, søvnforstyrrelser, søvnvansker, insomni, døgnrytme, dyssomni, søvnproblemer, narkolepsi, drømmer, mareritt

Dette er en revidert utgave av en artikkel som har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt den 25.11.2013. Disclaimer: Bildene i PsykNytt er illustrasjonsfoto.

Les mer om søvnforstyrrelser og skåringsverktøy, eller gå til siste nummer av PsykNytt.