Hva finnes av kunnskap om den nye diagnosen dataspillavhengighet?

Avhengighet av dataspill (gaming disorder) er inkludert i den ellevte versjonen av det internasjonale klassifikasjonssystemet for sykdom (ICD-11). Hvor kan fagfolk hente kunnskap om dataspillavhengighet?
Hva finnes av kunnskap om den nye diagnosen dataspillavhengighet?
Det kan være litt vanskelig å finne kunnskap om dataspillavhengighet. Ill.foto: Colourbox. Foto: Colourbox
Publisert 27. november 2018 | Sist oppdatert 23. juni 2023

Oppslagsverk

Siden avhengighet av dataspill ikke har blitt en offisiell diagnose ennå, har ikke oppslagsverkene UpToDate og BMJ Best Practice egne artikler om det ennå. UpToDate har stoff om gambling disorder, men det er ikke helt det samme.

Retningslinjer

Det finnes ingen offisielle norske retningslinjer om dataspill, men Regjeringen har gitt ut  Handlingsplan mot spilleproblemer 2016-2018. Der omtales både pengespill og dataspill uten pengeinnsats.

Oppsummert forskning

Cochrane Library har ingen systematiske oversikter om dataspillavhengighet, men i Cochranes database for randomiserte kontrollerte forsøk er det noen få  studier. Du finner dem ved å gå til www.cochranelibrary.com/ og søke på «game addiction». Dette er altså ikke oppsummeringer, men primærstudier som har blitt registrert hos Cochrane.

Cochrane Library er fritt tilgjengelig for alle i Norge (med norsk IP-adresse), da Helsebiblioteket har kjøpt det fri.

I TRIP-databasen går det fram at det finnes flere systematiske oversikter. Blant dem er:

Disse oversiktene er ikke tilgjengelige i fulltekst gjennom Helsebiblioteket.

Tidsskriftartikler

TRIP-databasen har en del referanser om internet gaming disorder.  Blant annet vil du se at PLOS one har et par artikler som kan være interessante å lese:

Skåringsverktøy på norsk

Jegspiller.no er et verktøy utviklet av Akan kompetansesenter, med finansiering fra Lotteritilsynet. Målsetningen er å bidra til forebygging av problemer knyttet til penge- og dataspill ved hjelp av informasjon, øvelser og muligheten til å følge egen spilling over tid. Programmet inkluderer både pengespill og dataspill. Programmet har ikke vært gjenstand for forskning ennå.

Spesialtidsskrifter

Helsebiblioteket har ikke spesialtidsskrifter om dataspillavhengighet, men Psychology of Addictive Behaviors har mange artikler om emnet.

Pasientinformasjon

NHI.no og HelseNorge.no har pasientinformasjon om dataspillavhengighet.

Relevante søkeord: internettavhengighet, dataspillavhengighet, dataspill, spilleavhengighet

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om barn og ungdom, diagnostikk og utredning og rus og avhengighet, eller gå til siste nummer av PsykNytt.