Oppdatert: Oppsummert forskning innen psykisk helse

Helsebibliotekets samling av oppsummert forskning innen psykisk helse, samt rus og avhengighet, er nå gjennomgått og oppdatert. Vi følger nøye med på Cochrane Librarys publisering av systematiske oversikter.

Oppdatert: Oppsummert forskning innen psykisk helse
Cochrane Library har undersøkt effekten av tiltak for en rekke lidelser i ulike befolkningsgrupper. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 23. januar 2024 | Sist oppdatert 23. januar 2024

Selv om Helsebiblioteket ikke lenger abonnerer på Cochrane Library, er alle systematiske oversikter eldre enn ett år fritt tilgjengelige. Sammendragene av systematiske oversikter er også tilgjengelige, og det inkluderer helt ferske oversikter.

Helsebiblioteket gjør Cochrane-oversiktene innen psykisk lettere tilgjengelige og søkbare for alle i Norge ved at vi oversetter titlene til norsk og lenker til sammendragene. Hos Helsebiblioteket er både norsk tittel og engelsk originaltittel søkbar.

Du finner oppsummert forskning innenfor alle underområdene til psykisk helse-sidene. Systematiske oversikter lages ofte der forskning på et bestemt tiltak har vist sprikende resultater. Konklusjonene er ikke sjelden at en ikke kan konkludere, og at det trengs mer forskning. Men i en del tilfeller ender en opp med en klar konklusjon som ny forskning neppe vil endre på.

Ferske, systematiske oversikter inkluderer blant annet:

For de nyeste systematiske oversiktene lenker Helsebiblioteket til sammendraget i PubMed. Når de systematiske oversiktene blir et år gamle, vil fulltekstversjonen være tilgjengelig fra sammendragene i PubMed.