Oppslagsverk og retningslinjer om traumer, stress og overgrep

Klikk deg inn på Traumer, stress og overgrep-sidene på Helsebiblioteket. Her finner du retningslinjer, oppsummert forskning og andre ressurser for deg som jobber med traumer, stress og overgrep. På siden finner du også fagnyheter for feltet.

Oppslagsverk og retningslinjer om traumer, stress og overgrep
På Helsebiblioteket finner du mye som kan være til hjelp ved traumer og overgrep. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 12. desember 2023 | Sist oppdatert 12. desember 2023

Helsebiblioteket abonnerer på flere gode og omfattende oppslagsverk:

Legevakthåndboken

Legevakthåndboken har egne kapitler om livskriser og om posttraumatisk stresslidelse (PTSD).

BMJ Best Practice

Oppslagsverket BMJ Best Practice har et eget kapittel om PTSD og dessuten et kapittel om mentale reaksjoner på katastrofer og andre kritiske hendelser.

UpToDate

Hvis du i UpToDate søker på “rape“, får du opp en rekke relevante temaer:

Retningslinjer og veiledere

Vi lenker til norske retningslinjer og veiledere, når de finnes. Der vi mangler oppdaterte norske retningslinjer, har vi lenket til engelske, svenske og danske retningslinjer.

Helsebibliotekets psykisk helse-sider

Helsebiblioteket har mye innhold på området psykisk helse. Under psykisk helse finner du 22 underemner som alle gir deg fagnyheter, retningslinjer, skåringsverktøy og oppsummert forskning på feltet. Blant disse underemnene finner du også Traumer, stress og overgrep.

Aktuelle søkeord: traumer, stress, overgrep, PTSD, posttraumatisk stresslidelse, vold, voldtekt