Demenshuskelista – et morsomt verktøy for deg som arbeider med eldre

Musikk kan få fram minner og skaper hygge, både hos friske og mennesker med demens. Kjente og kjære låter gjør godt å høre, og Demenshuskelista hjelper deg å finne de låtene som pasienten kjenner fra ungdommen.
Demenshuskelista – et morsomt verktøy for deg som arbeider med eldre
Velger du fødselsår 1959, får du musikk fra 1977, da Nazareth og Billy Swan var på topp.
Publisert 19. januar 2021 | Sist oppdatert 15. september 2022

Av Runar Eggen

På oppdrag fra Helsedirektoratet har reklamebyrået Per Høj utviklet tjenesten «Demenshuskelista», som lager en Spotify-spilleliste med de mest populære sangene fra demenspasientens yngre dager, basert på fødselsår. Siden er ment som et verktøy for pårørende og helsepersonell.

Man behøver ikke ha demens eller være eldgammel for å ha glede av å bruke https://www.demenshuskelista.no/

Den dekker tidsrommet fra 1910 til 1982. Listen brukes ved at man velger årstall og så trykker på knappen «Lag spilleliste». Man får da opp en liste med de mest populære låtene rundt 18 år etter året man har valgt. Er man født i 1980, og velger dette året, vil man få opp musikk fra rundt 1998, og får låter som «Macarena», «Gud hvor du er dejlig» og «Un-break my heart».

Prøv med ditt eget fødselsår (hvis du er 38 år eller eldre) eller med mors eller fars fødselsår hvis du er yngre!

Relevante søkeord: demens, musikkterapi, spillelister, Spotify, demenshuskelisten

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om alderspsykiatri, eller gå til siste nummer av PsykNytt.