Her finner du pasientbrosjyrer om rus og avhengighet

Faglig informasjon til pasientene og deres pårørende – på norsk – er en etterspurt ressurs på Helsebiblioteket. Mange aktører bidrar med slik informasjon. Her er en oversikt.

Her finner du pasientbrosjyrer om rus og avhengighet
Kvinne som holder flaske i hånden i en butikk. Alkohol er det rusmiddelet som oftest gir problemer. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 16. januar 2024 | Sist oppdatert 15. januar 2024

Den viktigste formidleren av slik informasjon er Helsenorge.no, som er det offentliges store satsing innenfor informasjon til pasienter. På nettstedet finner pasienter brosjyrer om blant annet rus og avhengighet. På denne siden har vi også inkludert spilleavhengighet og røyking.

Helsebiblioteket leverer en del av pasientbrosjyrene til Helsenorge.no. Vi har oversatt pasientbrosjyrer fra oppslagsverket BMJ Best Practice og gjort enkle tilpasninger til norske forhold.

For å finne Helsebibliotekets pasientinformasjon om rus og avhengighet, kan du klikke deg nedover: Helsebiblioteket.no => sykdom og behandling => psykisk-helse => rus-og-avhengighet => pasientinformasjon, eller du kan rett og slett søke på rus og pasientinformasjon.

På pasientinformasjonssiden for rus og avhengighet kan du blant annet velge alkohol eller narkotika.

Relevante søkeord: rusmidler, pasientinformasjon, alkohol, narkotika, spilleavhengighet, spillavhengighet, tobakk, røyking