Her finner du pasientinformasjon om søvnvansker

Helsebiblioteket har oversatt og tilpasset pasientbrosjyrer fra oppslagsverket BMJ Best Practice om søvnvansker. Pasienter kan benytte disse fritt, og helsepersonell kan vise til brosjyrene og la dem understøtte muntlig informasjon til pasienter.
Her finner du pasientinformasjon om søvnvansker
Eldre sover ofte for lite. Ill.foto: Colourbox
Publisert 08. september 2020 | Sist oppdatert 07. september 2023

Som søvnforstyrrelser regnes blant annet søvnløshet, mareritt, parasomnier og narkolepsi. Anbefalinger og innhold i det britiske oppslagsverket BMJ Best Practice bygger på systematisk innhentet kunnskap fra forskning. Du finner alle pasientbrosjyrene for søvnforstyrrelser under psykisk helse – søvnforstyrrelser.

Oppslagsverket inneholder også brosjyrer for pasienter, og Helsebiblioteket har oversatt disse til norsk og også gjort enkle tilpasninger. Alle oversettelsene er kvalitetssjekket av fagspesialister.

Hos Helsebiblioteket finner du blant annet disse brosjyrene fra BMJ Best Practice:

Søvnforstyrrelser hos barn er dessuten lettfattelig og grundig beskrevet i Generell veileder i pediatri.

Helse Bergen har skrevet om søvnproblemer ved psykisk sykdom, mens Helsedirektoratet har skrevet råd om hvordan sove godt.

Aktuell lenke: Søvnforstyrrelser hos Helsebiblioteket

Relevante søkeord: søvnforstyrrelser, søvnproblemer, søvnvansker, søvnløshet, insomni, pasientbrosjyrer, pasientinformasjon

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om pasientinformasjon og søvnforstyrrelser, eller gå til siste nummer av PsykNytt.