Her finner du tester for pasienter med rusproblemer

Behandler du pasienter med rus- og avhengighetsproblemer? Da kan du ha nytte av skåringsverktøy og tester på Helsebiblioteket.

Her finner du tester for pasienter med rusproblemer
Helsebiblioteket har samlet tester for forskjellige typer avhengighet. Ill.foto: Colourbox
Publisert 16. mars 2021 | Sist oppdatert 23. november 2023

Helsebiblioteket har samlet skåringsverktøy som er fritt tilgjengelige på norsk. Slike tester finnes for de fleste områder innen psykisk helse. Skåringsverktøy er blant Helsebibliotekets mest brukte ressurser.

Rus- og avhengighetstestene finner du på sidene for rus og avhengighet. Her finner du mye brukte tester som AUDIT, DUDIT, TWEAK, Bendep-SRQ med flere. DUDIT finnes også i en samisk versjon.

Testene dekker i skrivende stund temaene:

For barn og ungdom finnes det et eget tilleggshefte av Kiddie-SARS som vurder rusmisbruk.

Det finnes et eget skåringsverktøy for å vurdere bedring av rusmisbruk: SURE – Substance Use Recovery Evaluator.

Testene skal kun brukes av fagfolk med tilstrekkelig kompetanse. Selvutfyllingsskjemaer kan utfylles av pasienter veiledet av kyndig fagperson.

Vet du om tester som er gratis tilgjengelige på norsk og som vi mangler? Send oss gjerne en mail.

Aktuelle lenker:

Alle skåringsverktøy om rus på Helsebiblioteket

Helsebibliotekets sider for rus og avhengighet

Dette er en oppdatert utgave av en artikkel som tidligere har vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt den 09.03.2020.

Les mer om rus og avhengighet og skåringsverktøy, eller gå til siste nummer av PsykNytt.