Retningslinjer og oppslagsverk om depresjon og bipolar lidelse

Helsedirektoratet har avpublisert den nasjonale retningslinjen for voksne med depresjon, da den var utdatert. På Helsebibliotekets psykisk helse-sider finner du imidlertid noen av verdens beste medisinske oppslagsverk og andre norske og engelskspråklige retningslinjer for depresjon og bipolar lidelse.

Retningslinjer og oppslagsverk om depresjon og bipolar lidelse
Deprimert ung kvinne På Helsebiblioteket.no er det lett å finne gode råd for depresjon. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 02. mai 2023 | Sist oppdatert 18. januar 2024

Helsebiblioteket prioriterer å gi enkel tilgang til sentrale retningslinjer innenfor psykisk helse. Her er norske anbefalinger for depresjon og bipolar lidelse:

For voksne:

Helsedirektoratet avpubliserte 20.04.2023 den nasjonale retningslinjen for voksne med depresjon da den var utdatert (publisert i 2009). Her er noen andre normerende dokumenter:

For barn:

I tillegg til retningslinjer og veiledere, har de medisinske oppslagsverkene kjøpt inn av Helsebiblioteket konsis og klinisk relevant informasjon om stemningslidelser.

Oppslagsverk

BMJ Best Practice er først og fremst beregnet på allmennleger. Dette oppslagsverket er spesielt godt på differensialdiagnostikk og til å skille mellom forskjellige pasientgrupper. Best Practice har kapitler om:

UpToDate er et omfattende oppslagsverk som er svært populært blant sykehusleger. Her kan du enkelt søke etter sykdommer, men du kan også gå via innholdsfortegnelsen for å finne depresjon (Contents->Psychiatry->Depressive disorders) eller bipolar lidelse (Contents->Psychiatry->Bipolar disorders).

Helsebiblioteket abonnerer også på Legevakthåndboken som har et eget kapittel om depresjon. Legevakthåndboken er også gratis tilgjengelig som app for iPhone og Android-telefoner.

Alle Helsebibliotekets oppslagsverk er åpent tilgjengelige for alle i Norge (med norsk IP-adresse). Du trenger altså ikke å logge inn eller registrere deg for å få tilgang til disse.

Aktuelle lenker:

Relevante søkeord: depresjon, mani, bipolar lidelse, oppslagsverk, retningslinjer, veiledere

Dette er en oppdatert utgave av en artikkel som stod i PsykNytt 29.01.2018