Her finner du nyttige tips om barn og ungdoms helse

Temaet barn og unge er stort. Ved et raskt søk på barn og unge på Helsebiblioteket finner man utallige dokumenter.
Her finner du nyttige tips om barn og ungdoms helse
Det kan være lurt å søke spesifikt. Ill.foto: Colourbox. Foto: Colourbox
Publisert 31. oktober 2018 | Sist oppdatert 05. januar 2024

Det kan derfor være lurt å søke mer spesifikt. En fin start for å få oversikt er å gå inn på Helsebibliotekets emneside om barn og unge.

Emnesider på Helsebiblioteket

Barn og unge finnes som egen emneside på Helsebiblioteket. Her er det hovedsakelig somatiske problemstillinger som står beskrevet. Du finner fagkunnskap om barn og unges psykiske helse under temaet psykisk helse på Helsebiblioteket.

Videre har Helsebiblioteket omfattende emnesider om seksuell helse som vil være svært nyttige for blant annet helsesykepleiere og annet helsepersonell som jobber med barn og unge.

Bufdirs nettbibliotek

Barne- ungdoms- og familiedirektoratet har et eget nettbibliotek for Barne- ungdoms og familieetaten. Mye av innholdet i dette nettbiblioteket er fritt tilgjengelig. De er spesielt gode på blant annet barns levekår, barnevern, ungdom og familieforhold. Rene helsespørsmål vil ofte være bedre dekket på Helsebiblioteket.

Oppslagsverk

De store oppslagsverkene BMJ Best Practice og UpToDate har egne spesialiteter innen barn og unge. Ved å velge spesialiteten paediatrics and adolescent medicine på Best practice får man mange treff som omhandler barn og unge. I UpToDate kan man få en oversikt over pediatri-kapitlene ved å velge Contents øverst i startskjermbildet og derfra velge spesialiteten pediatrics.

Legevakthåndboken har noen nokså generelle kapitler om undersøkelse av barn, redusert allmenntilstand og symptomdiagnoser hos barn.

Det norske oppslagsverket Emetodebok for seksuell helse er et utmerket oppslagsverk for det som har med seksuell helse å gjøre. Emetodebok for seksuell helse er spesielt nyttig for helsepersonell som jobber med barn og unge, men det kan også brukes av legfolk.

De andre oppslagsverkene har egne sider for seksualitet og seksuell helse som du finner direkte lenker til på Helsebibliotekets sider for Seksuell helse

Retningslinjer og veiledere

De viktigste spørsmålene om barn blir behandlet i pediatriveilederne. Generell veileder i pediatri og akutt veileder i pediatri er fine utgangspunkt når man søker etter informasjon om barn.

Det finnes også nyttige retningslinjer og veiledere innen seksuell helse, ta en titt her for å finne dem.

Relevante søkeord: barn, ungdom, unge, pediatri, helsesøster, helsesykepleier pediatriveileder, pediatriveiledere, pediatriveilederne pediatriveilederen