ADHD: mestringsstrategier for ungdom og voksne

Lenge trodde eksperter at barn med ADHD ville vokse det av seg når de ble tenåringer. Nå vet vi at mange fortsatt har problemer med relasjoner, konsentrasjonen og impulsiv atferd som voksne. Mange opplever imidlertid at symptomtrykket blir lettere med alderen.

Redaksjonen, Helsebiblioteket.no
Publisert 28. januar 2022 | Sist oppdatert 28. januar 2022

Er du tenåring eller en voksen med ADHD kan du fortsatt trenge legemidler og terapi for å holde symptomene i sjakk. Mange opplever også god bedring ved hjelp av mestringsstrategier.

Nedenfor finner du ulike mestringsstrategier som du kan ha nytte av i hverdagen:

• Har du problemer med å huske en oppgave du er blitt tildelt, skriv det ned straks eller spør læreren din. Unngå gjetning.
  • Står du foran en stor oppgave, del den opp i mindre etapper. Belønn deg selv når du er ferdig med hver enkelt av dem.
  • Lag en liste over hva du trenger å gjøre hver dag. Sortér og prioriter. Kryss av for hver enkelt oppgave du har gjennomført.
  • Sørg for å ha ro rundt deg når du arbeider. Gjør én ting om gangen.
  • Ta regelmessige korte pauser.
  • Ha alltid med deg en notatbok/smarttelefon og skriv ned ting du må huske underveis.
  • Bruk alternativt post-it-lapper for å minne deg selv på ting du må gjøre. Plasser dem på lett synlige steder, som for eksempel kjøleskapet eller dashbordet i bilen.
  • Oppbevar lignende ting sammen. For eksempel bør regninger være atskilt fra personlige brev.
  • Lag faste rutiner i hverdagen. Stå opp og gå til sengs på omtrent samme tid hver dag.
  • Spis sunt, tren regelmessig og få nok søvn.

Mer informasjon

Du kan lese mer om ADHD i pasientbrosjyrene ADHD: hva er det? og ADHD: hvilken behandling virker?

Originalbrosjyren er utgitt av BMJ Publishing Group som en del av oppslagsverket BMJ Best Practice. Teksten er oversatt og noe tilpasset norske forhold av Helsebiblioteket.no. Brosjyren må ikke erstatte kontakt med, undersøkelse hos eller behandling av kvalifisert helsepersonell.

For å lage denne informasjonen har BMJ samlet den beste og mest oppdaterte forskningen om hva slags behandling som virker. Du kan bruke den når du snakker med helsepersonell og apotek. Legemidler er oppgitt med navn på innholdsstoffet i preparatet, og ikke med salgsnavn. Salgsnavn kan variere, snakk derfor med apotekansatte eller legen din dersom du har spørsmål om navn på legemidler.