Her finner du pålitelig pasientinformasjon om ADHD

Helsebiblioteket har en egen side med lenker til god pasientinformasjon om ADHD.

Her finner du pålitelig pasientinformasjon om ADHD
Både norsk- og engelskspråklige kilder er tilgjengelige fra Helsebibliotekets sider. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 05. september 2023 | Sist oppdatert 05. september 2023

ADHD kan skape problemer for barnet på skolen og andre steder. God informasjon både til foreldre og andre som har med barnet å gjøre, er viktig.

Den offentlige pasientportalen Helsenorge.no inneholder omfattende informasjon om ADHD.

Helsebiblioteket har oversatt to brosjyrer om ADHD: en om selve lidelsen og en om behandling for den. Denne pasientinformasjonen bygger på den beste tilgjengelige forskningen. Oversettelsene ble sist oppdatert i 2022 og 2023.

Pasientorganisasjonen ADHD Norge har brosjyrer om ADHD hos forskjellige grupper, som for eksempel voksne, og kvinner. ADHD Norge har også brosjyrer på innvandrerspråk.

Amerikanske MedlinePlus har en brosjyre om ADHD på spansk.

Hvis du leter etter pasientinformasjon på et andre språk, kan du gå til den engelske Wikipedia-artikkelen om ADHD og følge på språklenkene i venstremargen. Engelske Wikipedia holder et høyt nivå på medisinske artikler, mens informasjonkvaliteten på andre språk, varierer.

Dette er en oppdatert utgave av en artikkel som stod i PsykNytt 13.01.2019.