Her finner du råd og retningslinjer for bruk av legemidler ved psykiske lidelser

Helsebiblioteket gir informasjon om legemiddelbruk ved psykiske lidelser både på psykisk helse- og legemiddelsidene.
BMJ Best Practice, UpToDate og Micromedex er gode internasjonale kilder. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 31. august 2021 | Sist oppdatert 11. mars 2024

Blant råd og retningslinjer finner du:

Norsk psykiatrisk forening har publisert Veileder for nedtrapping av psykofarmaka (Kliniske råd for nedtrapping og seponering av antipsykotiske legemidler).

For eldre pasienter vil verktøyene START-2, STOPP-2 og NorGeP kunne være nyttige. Verktøyene forteller hvilke legemidler leger bør vurdere å begynne eller avslutte behandling med, og risiko ved bruk.

Dersom du ikke finner svar i retningslinjene, kan det hende at RELIS (regionale legemiddelinformasjonssentre) kan hjelpe. Relis har publisert over 30 000 spørsmål og svar om bruk av legemidler. Se for eksempel hva de skriver om antidepressiver. Dersom heller ikke RELIS gir svar, kan du prøve et av oppslagsverkene våre: BestPractice, UpToDate eller Micromedex.

Aktuelle lenker:

Helsebibliotekets sider for legemidler

Relevante søkeord: legemidler, psykofarmaka, psykiske lidelser, psykiatri

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om legemidler og retningslinjer, eller gå til siste nummer av PsykNytt.