Hold deg i form med «7 Minute»

Når allidretten stenger ned og folk blir sittende på hjemmekontor kan både hvilepuls og fettgehalten øke. Treningsappen «7 Minute Workout» kan inspirere til å være mer aktiv.

Hender mobiltelefon
Appen «7 Minute Workout» kan hjelpe med å holde oss fysisk aktive.Colourbox

Dørstokkmila kan være ekstra lang i en kombinert mørke- og koronatid. Som allmennlege har jeg erfart at flere av mine pasienter går opp i vekt og får dårligere kondisjon.

Gratis app

Av og til inntreffer gylne øyeblikk hvor pasienten er endringsmotivert. Da oppfordrer jeg til å laste ned gratisversjonen av appen «7 Minute Workout». I appen kan man velge en rekke høyintensitets sirkeltreningsøvelser, men ofte bør man starte forsiktig («7 M Beginner»), eventuelt tilpasse øvelsene etter hva man klarer noen ganger i uken. Senere kan man øke belastningen med å skifte til «7 M Classic» eller øke frekvensen.

Det finnes god dokumentasjon på at denne type trening gir bedring i muskelstyrke og utholdenhet (1, 2). Treningen kan foregå hjemme uten apparater, og alle, til og med fastleger, har tid til å sette av sju minutter til vedlikehold av kroppen. Fastlegens egne erfaringer gir ofte en egen glød og veltalenhet i samtalen med pasienten.

Lykke til!

Referanser

  1. Effect of 7-minute workout on weight and body composition. Mattar L, Farran N, Bakhour D. J Sports Med Phys Fitness. 2017 Oct;57(10):1299-1304.
  2. The effect of high-intensity circuit training on physical fitness. Schmidt D, Anderson K, Graff M, Strutz V. J Sports Med Phys Fitness. 2016 May;56(5):534-40.
(/allmennmedisin/aktuelt/hold-deg-i-form-med-7-minute)