Mangel på vitamin D kan i alvorlige tilfeller forårsake varige helseproblemer hos voksne og barn, som for eksempel svekket eller skadet beinbygning og alvorlig nyreskade. Lett vitamin D-mangel forekommer langt hyppigere og er lett å behandle.

Hva er vitamin D-mangel?

Vitamin D-mangel betyr ganske enkelt at du ikke har nok vitamin D i kroppen. D-vitaminmangel er den vanligste vitaminmangel verden over og er underdiagnostisert. I Europa og USA, får 40 av 100 personer over 50 år ikke nok vitamin D. Vitamin D er viktig for å holde seg frisk.

 

Matvarer som inneholder D-vitamin er:

  • Fet fisk, som makrell og laks
  • Kalvelever
  • Ost
  • Eggeplommer

De fleste matvarer inneholder lite eller ingen vitamin D. Selv mat som er rik på vitamin D, eller "forsterket" med vitamin D, vil ikke gi oss nok i et normalt kosthold. 

Den viktigste måten vi får vitamin D på er fra sollys på huden, men det er mulig at du ikke får nok vitamin D på denne måten hvis du:

  • Ikke tilbringer mye tid ute
  • Bor på et sted som ikke får mye sol store deler av året
  • Har mørk hud. Det brune pigmentet i mørk hud blokkerer det meste av solens stråler
  • Er alltid tildekket når du går ut
  • Alltid bruker solkrem i solen

Du vil nok ha hørt at å tilbringe for mye tid i solen kan øke risikoen for å få hudkreft, men mangel på vitamin D er knyttet til mange helseproblemer. Eksempler på disse kan være:

  • Enkelte kreftformer, inkludert prostatakreft og brystkreft
  • Alvorlig nyreskade
  • Autoimmune sykdommer (sykdommer hvor immunsystemet angriper kroppens egne celler)
  • Diabetes type 2
  • Hjertesykdom
  • Høyt blodtrykk
  • Infeksjoner
  • Svak beinbygning og tenner

 Fornuftige råd om sol:

  • Litt soling er bra for deg
  • Ikke bli solbrent. Det øker faren for hudkreft.

Symptomer

Personer med mild vitamin D-mangel har sannsynligvis ingen symptomer, men det øker risikoen for helseproblemer som er listet opp ovenfor. Personer med alvorlig D-vitaminmangel kan ha mer merkbare symptomer.

Vitamin D-mangel hos barn kan forårsake en tilstand som heter rakitt ("engelsk syke"). Rakitt er ikke vanlig i land der de fleste barn får god ernæring. Det er vanligere i fattige land og hvor det er lite kunnskap om ernæring.

Hos barn med rakitt blir beinbygningen svak og kan bøye seg under belastning. Dette kan forårsake buede lår- og leggbein og deformerte knokler i underarmene. Disse beinproblemene vises vanligvis når barnet er mellom 6 måneder og 2 år gammelt.

Barn med rakitt eller en alvorlig D-vitaminmangel kan også:

  • Vokse saktere enn friske barn
  • Ha smerter i beina
  • Være irritable, sannsynligvis på grunn av smerten i knoklene
  • Sliter med eller lar være å gjøre de fysiske tingene som friske barn på samme alder gjør, for eksempel å gå og løpe, bevege seg lett og bruke hendene til bestemte oppgaver
  • Har forsinket tannutvikling og andre tannproblemer
  • Har svakhet eller nummenhet i musklene
  • Har kramper eller anfall

Personer som utvikler alvorlig vitamin D-mangel som voksne, har vanligvis ikke deformiteter som kan forekomme hos barn. Voksne med vitamin D-mangel kan ha symptomer i knoklene, som for eksempel:

  • Beinsmerter
  • Smerter i hoftene, noe som kan forårsake en vaggende gange
  • Tretthet og en generell følelse av å være uvel

De viktigste helseproblemene som skyldes vitamin D-mangel hos voksne, er nyreskader og svake knokler. Det siste kan føre til bruddskader.

Vitamin D-mangel påvises ved hjelp av en blodprøve, men de fleste trenger ikke teste dette- man kan bare ta tilskudd i vinterhalvåret. Mistenker legen at du har problemer med knoklene på grunn av mangel på vitamin D, kan du ta et røntgenbilde for å sjekke knoklene.

Behandling

Behandling av vitamin D-mangel er vanligvis enkel. Ofte er det tilstrekkelig med fornuftig soling og vitamin D-tilskudd.

Hos barn vil behandling av mangelen hjelpe knokler til å vokse normalt og bli sterke. Hos voksne blir knoklene sterkere og mindre smertefulle.

I land med lange vintre og lite sol er det vanskelig å få nok vitamin D på denne årstiden. Helsemyndighetene i mange land anbefaler at alle tar vitamin D kosttilskudd på denne tiden av året. Vitamin D-tilskudd får man som reseptfrie tabletter eller tran. Dosering står i vedlegget. Sterkere konsentrater finnes på resept.

Hvor høy dose vitamin D-tilskudd du trenger avhenger av en rekke forhold, som for eksempel:

  • Alder. Eldre mennesker kan trenge mer vitamin D
  • Hvor alvorlig D-vitaminmangelen er
  • Om du tar medisiner som kan påvirke hvordan kroppen din absorberer vitamin D
  • Om du har en medisinsk tilstand som hindrer at du absorberer D-vitamin på riktig måte. Disse inkluderer cøliaki, cystisk fibrose, leversvikt og Crohns sykdom. Hvis du har hatt slankeoperasjon, vil du også være i dårligere stand til å absorbere vitamin D
  • Vekt. Personer som er overvektige, må kanskje ta mer vitamin D.

Barn med alvorlig vitamin D-mangel bør ta store doser vitamin D-tilskudd i 6 til 8 uker, etterfulgt av en lavere dose som de må ta resten av livet.

I mange land anbefales det også at svært små barn som får næring bare fra morsmelk, skal få vitamin D-tilskudd.

Er det mulig å få for mye vitamin D?

Ja. Du bør ikke ta mer vitamin D enn legen din anbefaler. Hvis du tar for mye D-vitamin i form av kosttilskudd, kan det føre til alvorlige helseproblemer, som hjerte- og nyreproblemer.

Prognose

Behandling av vitamin D-mangel er enkelt og gir vanligvis gode resultater.

De fleste beinproblemer hos barn blir bedre etter behandling, vanligvis innen 6 måneder. Og jo tidligere de blir behandlet, jo bedre er prognosen

Voksne får også god bedring i beinstyrke og mindre symptomer innen ett år eller to.

Personer som behandles for en alvorlig vitamin D-mangel, vil trolig måtte ta vitamin D-tilskudd resten av livet.

(/pasientinformasjon/alle-brosjyrer/vitamin-d-mangel)