Mindfulness-apper på norsk

Mobil-apper for oppmerksomt nærvær (mindfulness) var en stund kun tilgjengelige på engelsk, men den siste tiden har to apper blitt tilgjengelige på norsk.

skjermdump fra iMindfulness

iMindfulness kan minne deg om når du skal meditere.

Psykolog Ole Christer Finset Lund har lansert appen iMindfulness på norsk. Den finnes både for iPhone og Android-telefoner, og koster 14 kroner. iMindfulness er resultatet av et samarbeid med den danske psykologen Jeppe Budde og det danske firmaet iDeal Development. Øvelsene presenteres med en rolig, norsk mannsstemme. Bakgrunnsbildet er holdt i gråsjatteringer og viser ringer i sand. Denne appen har innebygd funksjonalitet for påminnelser. Når du er inne iMindfulness, kan du kjøpe flere tilleggsmoduler, som kroppsscanning og mindful walking.

Den andre appen som nå er tilgjengelig på norsk, er Mindfulness-appen NOR. Den hevder å være den mest populære helse-appen i Skandinavia, med over 200 000 nedlastinger. Mindfulness-appen koster også 14 kroner og er tilgjengelig for iPhone og Android. Øvelsene presenteres av en behagelig kvinnestemme. Bakgrunnsbildet er i blåtoner. I denne appen er både påminnelser og kroppsscanning inkludert.

Mindfulness er “oppmerksomt nærvær i øyeblikket” og har røtter i buddhistisk meditasjon. Teknikken blir stadig mer brukt i behandling av psykiske lidelser. Når mindfulness blir brukt i helsevesenet, er det løsrevet fra religion, slik at teknikken kan brukes på alle. I en systematisk oversikt fra the Campbell Collaboration ble mindfulness funnet å ha en moderat effekt på personer med milde til moderate psykiske problemer.

Det finnes etter hvert et ganske stort antall mobil-apper som tilbyr opplæring i mindfulness-teknikker. PsykNytt har tidligere beskrevet en engelskspråklig app, Mindfulness Meditation fra Mental Workout. Den er laget av forfatteren av Meditation for Dummies, Stephen Bodian. Denne appen koster 14 kr og er tilgjengelig for Android og iPhone.

De appene som vi har sett på, likner hverandre ganske mye på overflaten. Vi har ikke gjort noen dyptgående testing.

Alle mindfulness-appenehar meditasjonsprogrammer for noen få minutter, cirka et kvarter og rundt en halvtime. To av dem har innebygget funksjonalitet for påminnelser. Når du starter miniprogrammet, kommer et avslappende bilde til syne, og du får høre en rolig, behagelig, men overtalende stemme som forteller deg, for eksempel (hentet fra Mindfulness Meditation):

- Sitt avslappet rett opp og motstå fristelsen til å lene deg mot noe eller sovne. Lukk øynene og fold hendene komfortabelt i fanget og bli bevisst på kroppens kontakt med stolen.  Vær oppmerksom på at du er her, i dette øyeblikket, tilstede og oppmerksom.  Vend oppmerksomheten din mot pusten, hvordan luften kommer inn i, og forlater, kroppen. Legg merke til brystkassen som hever og senker seg. Legg merke til følelsen i neseborene når du puster inn og ut.  La følelser komme og gå…

Slik fortsetter det i noen minutter, til stemmen ber deg forlate meditasjonstilstanden og komme tilbake til vanlig bevissthet.

PsykNytt har valgt disse appene som illustrerende eksempler og garanterer ikke for den faglige kvaliteten.

Aktuelle lenker:

iMindfulness for iPhone

iMindfulness for Android

Mindfulness-appen NOR for iPhone

Mindfulness-appen NOR for Android

Mindfulness meditation fra Mental Workout hos Appstore

Mindfulness meditation fra Mental Workout alle versjoner

Hvordan bli bedre i mindfulness artikkel i PsykNytt

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) for Improving Health, Quality of Life, and Social Functioning in Adults Campbell-oversikt

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt.

Les mer om ikt, kropp og sinn, pasientinformasjon, psykisk helsearbeid og psykoterapi, eller gå til siste nummer av PsykNytt.

(/psykisk-helse/aktuelt/mindfulness-apper-pa-norsk)